Jaarverslag  2021

Jaarverslag 2021

Deze pagina's vormen een aanvulling op het gedrukte jaarverslag van de Foundation Concertgebouworkest.

Voorwoord

Fons van Westerloo en Anne Christin Erbe over het jaar 2021. Met grote dankbaarheid voor de steun, de loyaliteit en het vertrouwen van alle begunstigers van de Foundation Concertgebouworkest.
fons van westerloo

Fons van Westerloo, voorzitter Foundation Concertgebouworkest 2014-2021

Met trots en dankbaarheid kijk ik terug op 2021. Trots, omdat het Concertgebouworkest zich tijdens de coronapandemie zo inventief en flexibel kon blijven presenteren. Ook wanneer concerten niet mogelijk waren. Dat het orkest nu zo blakend en vol vertrouwen het nieuwe jaar is ingegaan, komt voor een groot deel door zijn uitzonderlijk loyale groep schenkers en sponsors. Steeds weer hebben zij hun betrokkenheid met ons gedeeld. Daarvoor zijn we dankbaar. Het is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden: in tijden van crisis leer je je vrienden kennen.

Ten tijde van deze verslaglegging ben ik afgetreden als bestuursvoorzitter van de Foundation Concertgebouworkest. Het was een groot voorrecht deze functie acht jaar te mogen vervullen, na eerst acht jaar in het Stichtingsbestuur gediend te hebben. Ik kijk terug op vruchtbare jaren in roerige tijden met onvergetelijke muzikale hoogtepunten en bijzondere ontmoetingen.
Met groot vertrouwen heb ik het stokje doorgegeven aan Anita Nijboer. De afdeling Development staat als een huis; het samengaan van de teams corporate partnerships en private fondsenwerving heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen.

Een frisse toekomst gloort voor dit fantastische orkest. We kunnen daarvan een glimp opvangen als we bijvoorbeeld kijken naar de Academie, die na twintig jaar is uitgegroeid tot een opleidingsinstituut van internationale allure. En Concertgebouworkest Young: sinds de lancering van dit unieke project in 2019 zijn al vele tientallen jonge getalenteerde musici uit heel Europa actief als ambassadeurs van klassieke muziek. Dit alles met grote dank aan onze begunstigers.

Mede namens Anita Nijboer en de andere bestuursleden wil ik u heel hartelijk danken voor het in ons geschonken vertrouwen. Ik zie ernaar uit u weer tegen te komen in de concertzaal.

Fons van Westerloo
Voorzitter Stichting Foundation Concertgebouworkest 2014-2021

Anne Christin Erbe, hoofd Development Koninklijk Concertgebouworkest

Het jaar 2021 kende voor het orkest een reeks déjà-vumomenten. Spelen voor camera’s in een lege zaal, concerten voor beperkt publiek, voor volle zalen, eindigend met de annulering van de Kerstmatinee. De steun van onze begunstigers in deze moeilijke tijd gaf hoop en inspiratie. Tegelijkertijd werd de grote waarde van live concerten bevestigd. Het eerste concert op 16 april waarbij we weer gasten konden ontvangen, herinner ik me dan ook als een emotioneel moment. De spectaculaire Opening Night op de Dam als een enorme boost voor iedereen: publiek, musici en organisatie.

2021 was ook het jaar waarin we het overlijden van eredirigent Bernard Haitink betreurden. Haitink was 27 jaar chef-dirigent van het Concertgebouworkest en van onschatbare waarde voor orkest en publiek. Gedurende het jaar realiseerden we ons vaak hoe waardevol RCO House is. Staf en musici konden – binnen de opgelegde coronamaatregelen – blijven werken en studeren in een veilige haven. Ondenkbaar zonder de mogelijkheden die schenkers en sponsoren ons met het huis aan de Gabriël Metsustraat hebben gegeven.

Graag laat ik weten hoe trots ik ben op mijn team en op alle collega’s van het Concertgebouworkest. Gesterkt door de positieve houding van onze directie, en het geloof in een goede afloop van de pandemie, brachten we met elkaar bijzondere hoogtepunten tot  stand: de tweede editie van Concertgebouworkest Young, de festivaltournee naar Jūrmala, Berlijn en Luzern en de oprichting van de Companions.

Om dit alles te realiseren in coronatijd, was moed nodig. Alleen met de niet-aflatende steun van onze vele schenkers, sponsoren en vermogensfondsen konden we deze moed tonen. Wij zijn u allen bijzonder dankbaar!

Anne Christin Erbe
Hoofd Development Koninklijk Concertgebouworkest

Het jaar 2021 in beeld

Januari - Concertstream, Liszt Pianoconcert nr. 2 met Yefim Bronfman onder leiding van Gianandrea Noseda (Milagro Elstak)
    Februari - Opnamen van het kinderconcert 'Maankozijn' voor streaming (Milagro Elstak)
    Februari - Mozart, Vioolconcert nr. 4 onder onder leiding van Andrew Manze, orkestlid Sylvia Huang soleert (Milagro Elstak)
    April - Pilotconcert onder leiding van Paavo Järvi, in het kader van Testen voor toegang (Milagro Elstak)
    Mei - Masterclass voor (oud)academisten door artist in residence Janine Jansen (Milagro Elstak)
    Mei - Opnamen voor streaming van Histoire du soldat van Stravinsky. V.l.n.r.: Janine Jansen, Vincent van der Valk (verteller), Dominic Seldis, Mark Braafhart, Jörgen van Rijen, Omar Tomasoni, Helma van den Brink en Calogero Palermo (Milagro Elstak)
    Juni - Coronaprotocol in Het Concertgebouw (Peter Tollenaar)
    Juli - Repetitie onder leiding van honorair gastdirigent Iván Fischer op 6 juli, in Konzerthaus Berlin voorafgaand aan het concert ter gelegenheid van het staatsbezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Máxima. (Peter Tollenaar)
    Juni - Besloten concert voor schenkers en sponsoren onder leiding van Gustavo Gimeno (Milagro Elstak)
    Augustus - Openluchtconcert van de koperblazers van Concertgebouworkest Young (Milagro Elstak)
    Augustus - Concert door Concertgebouworkest Young onder leiding van Daniel Harding (Milagro Elstak)
    Augustus - Concert onder leiding van Daniel Harding met artist in residence Yefim Bronfman (Milagro Elstak)
    September - Opening Night op de Dam, musici op weg naar het podium (Nathan Reinds)
    September - Opening Night op de Dam (Nathan Reinds)
    Oktober - Koperblazers en dirigent Maxim Emelyanychev, backstage (Peter Tollenaar)
    Oktober - Musici en publiek in een moment van stilte naar aanleiding van het overlijden van geliefd eredirigent Bernard Haitink. Het orkest opent dit concert 28 oktober met het Adagietto uit Mahlers Vijfde symfonie. (Simon van Boxtel)
    November - Voor het eerst in de geschiedenis speelt het Concertgebouworkest in IJsland. In concertzaal Harpa in Reykjavik (Peter Tollenaar)
Overzicht van het seizoen 2020/2021 voor begunstigers van het Koninklijk Concertgebouworkest (juni 2021).