Jaap van Zweden leidt Bruckners Vierde

Bruckners ‘Romantische’ Vierde symfonie en Steve Reich

Repetitie van de Negende symfonie Sjostakovtsj onder leiding van Jaap van Zweden. Dit is een last minute programmawijziging door het afzeggen van dirigent Kirill Petrenko. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest

Jaap van Zweden paart bij het Concertgebouworkest de ‘Romantische’ Vierde symfonie aan Music for Ensemble and Orchestra van Steve Reich.

Met verleidelijke, bezwerende thema’s en steeds herhaalde motieven worden we steeds een nieuwe klankwereld in gelokt.

Concertprogramma

  • Steve Reich

    Music for Ensemble and Orchestra

  • -- pauze --

  • Anton Bruckner

    Symfonie nr. 4 'Romantische'

Uitvoerenden

Over dit concert

Jaap van Zweden dirigeert Anton Bruckners alom geliefde Vierde symfonie, de ‘Romantische’. Met verleidelijke, bezwerende thema’s en steeds herhaalde motieven worden we steeds een nieuwe klankwereld in gelokt. Daarmee liep Bruckner ruim een eeuw vooruit op het hynotiserende werk van Steve Reich. Deze Amerikaanse minimal music-pionier schreef door de jaren heen steeds uitbundiger werken. Volgens Reich ligt het spelniveau van moderne orkesten inmiddels zó hoog dat hij zich voor de benodigde ritmische precisie niet meer hoeft te beperken tot kleine bezettingen. Music for Ensemble and Orchestra is een betoverend weefsel van strakke ritmische patronen en kaleidoscopische harmonieën, met een tijdloos effect.

Ook in de symfonieën van Anton Bruckner lijkt de tijd stil te staan, alsof je van grote afstand naar een traag rondwentelend hemellichaam kijkt. De Vierde symfonie is evenwel uitzonderlijk beweeglijk en anekdotisch. Bruckner zelf omschreef het werk als een ´romantisch schouwspel´ met middeleeuwse kastelen, magische wouden en ridders op vurige paarden.

Data en kaarten

Over dit concert

Jaap van Zweden dirigeert Anton Bruckners alom geliefde Vierde symfonie, de ‘Romantische’. Met verleidelijke, bezwerende thema’s en steeds herhaalde motieven worden we steeds een nieuwe klankwereld in gelokt. Daarmee liep Bruckner ruim een eeuw vooruit op het hynotiserende werk van Steve Reich. Deze Amerikaanse minimal music-pionier schreef door de jaren heen steeds uitbundiger werken. Volgens Reich ligt het spelniveau van moderne orkesten inmiddels zó hoog dat hij zich voor de benodigde ritmische precisie niet meer hoeft te beperken tot kleine bezettingen. Music for Ensemble and Orchestra is een betoverend weefsel van strakke ritmische patronen en kaleidoscopische harmonieën, met een tijdloos effect.

Ook in de symfonieën van Anton Bruckner lijkt de tijd stil te staan, alsof je van grote afstand naar een traag rondwentelend hemellichaam kijkt. De Vierde symfonie is evenwel uitzonderlijk beweeglijk en anekdotisch. Bruckner zelf omschreef het werk als een ´romantisch schouwspel´ met middeleeuwse kastelen, magische wouden en ridders op vurige paarden.

Een voorproefje