Veelgestelde vragen

    Veelgestelde vragen

    Hieronder vindt u de antwoorden op de meestgestelde vragen. Kunt u het antwoord niet vinden, neem dan contact met ons op via onze klantenservice.

    Losse kaarten seizoen 2022/2023

    Vanaf wanneer kan ik losse kaarten bestellen voor seizoen 2022/2023?

    De verkoop van losse kaarten voor seizoen 2022/2023 start op woensdag 1 juni. Voor speciale relaties en Vrienden start de verkoop van losse kaarten op maandag 30 mei. U bestelt uw kaarten vanaf dat moment eenvoudig online via de concertagenda op onze website of via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur). 

    Wat zijn de bijkomende kosten bij de kaartverkoop?

    Het Concertgebouworkest rekent op de website € 3,50 per transactie. Dit zijn kosten die gepaard gaan met het technisch mogelijk maken van het betalen, opstellen en verzenden van (e-)tickets. Als u kiest voor e-tickets zijn er verder geen bijkomende kosten. Kiest u voor papieren kaarten, dan betaalt u daarnaast nog € 1,50 voor het toesturen van de kaarten. Bestelt u via de Concertgebouwlijn, dan zijn de aanvullende kosten voor e-tickets € 2 en voor papieren kaarten € 3,50. Maakt u via de Concertgebouwlijn een reservering die u aan de kassa afhaalt en betaalt, zijn de bijkomende kosten € 3,50. Koopt u de kaarten bij de kassa, dan rekenen wij geen extra kosten.

    Verkoopkanaal en leveringsmethode Totaal bijkomende kosten
    Kassa € 0,00
    Online en e-tickets € 3,50
    Online en papieren kaarten € 5,00
    Telefonisch en e-tickets € 5,50
    Telefonisch en papieren kaarten € 7,00
    Telefonisch en afhalen bij de kassa € 7,00

     

    Waar vind ik mijn kaarten?

    Indien u bij uw bestelling voor papieren kaarten heeft gekozen, worden deze u binnen vijf werkdagen toegestuurd. Bestelt u papieren kaarten in de week voor het concert, dan kunt u de kaarten afhalen bij de kassa op de dag van het concert. Heeft u voor e-tickets gekozen, dan vindt u deze terug in uw account op onze website.

    Hoe zet ik mijn Geniet later-voucher in bij het bestellen van kaarten?

    U vindt uw Geniet later-voucher(s) terug in uw account op onze website onder 'Cadeaukaarten'.

    Bij het afrekenen van uw bestelling heeft u de mogelijkheid het nummer en de pincode van uw Geniet later-voucher(s) in te vullen. Is uw voucher uitgegeven vóór 9 november 2021 (te herkennen aan de pincode ‘XXXX’ in uw voucheroverzicht), dan kunt u bij de pincode de laatste vier cijfers van het vouchernummer invullen.

    Indien de waarde van uw voucher(s) hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

    Abonnementen seizoen 2022/2023

    Vanaf wanneer kan ik mijn abonnement voor seizoen 2022/2023 bestellen?

    Vanaf dinsdag 29 maart 10.00 uur is het mogelijk om abonnementen op de series van het Concertgebouworkest te bestellen of te verlengen. Voor deelnemers aan het schenkingsprogramma van het orkest is dat al mogelijk vanaf woensdag 9 maart om 10.00 uur.

    Bent u abonnee bij het Concertgebouworkest, dan heeft u op de dag waarop de verkoop voor u begon een mail ontvangen met een persoonlijke link waarmee u direct, zonder in te loggen, uw serie(s) voor het nieuwe seizoen kon bestellen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om telefonisch te bestellen via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur, 29 maart t/m 15 april tot 15.30 uur) of via het bestelboekje dat u bij uw brochure ontvangt.

    Tot wanneer heb ik de mogelijkheid om mijn abonnement voor seizoen 2022/2023 te verlengen?

    Indien u in seizoen 2021/2022 een abonnement heeft op een serie van het Concertgebouworkest, hebben wij uw serie(s) en stoel(en) voor u klaargezet. Op de dag dat de abonnementenverkoop van start ging, heeft u van ons een mail met een persoonlijke link ontvangen waarmee u uw serie(s) kon verlengen. De mogelijkheid om uw stoelen te verlengen bestond tot en met zondag 1 mei. Na deze datum zijn uw stoelen vrijgegeven.

    Hoe kan ik bij de bestelling van mijn abonnement mijn vouchers inzetten?

    U vindt uw Geniet later-voucher(s) terug in uw account op onze website onder 'Cadeaukaarten'.

    Bij het afrekenen van uw bestelling heeft u de mogelijkheid het nummer en de pincode van uw Geniet later-voucher(s) in te vullen. Is uw voucher uitgegeven vóór 9 november 2021 (te herkennen aan de pincode ‘XXXX’ in uw voucheroverzicht), dan kunt u bij de pincode de laatste vier cijfers van het vouchernummer invullen.

    Indien de waarde van uw voucher(s) hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

    Hoe kan ik mijn (resterende) vouchers schenken aan het Concertgebouworkest?

    We waarderen het enorm dat u ons wilt steunen. Indien u uw (resterende) vouchers aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur, 29 maart t/m 15 april tot 15.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

    Waar vind ik de kaarten voor de concerten uit mijn serie?

    Indien u bij uw bestelling voor papieren kaarten heeft gekozen, worden deze u eind mei toegestuurd, samen met kaarten voor eventueel bestelde extra concerten. Daarnaast vindt u een pdf-bestand met uw e-tickets in uw account op onze website.

    Heeft u voor e-tickets gekozen bij de bestelling van uw serie, dan vindt u uw mobiele tickets of een pdf-bestand met uw e-tickets terug via de link in uw bevestigingsmail en in uw account op onze website.

    In verband met de overgang naar ons nieuwe ticketingsysteem is het helaas niet meer mogelijk om abonnementspasjes te ontvangen. Deze worden vanaf seizoen 2022/2023 daarom niet meer verstrekt.

    Wanneer vindt de betaling van mijn serie plaats?

    Bestelt u uw serie(s) online, dan heeft u de keuze uit betaling met iDEAL, creditcard of de Podium Cadeaukaart. Bestelt u telefonisch of via het bestelboekje, dan is het ook mogelijk om met incasso te betalen – het bedrag wordt in dat geval binnen enkele dagen afgeschreven van het door u opgegeven rekeningnummer.

    Dit is anders dan voorgaande jaren, toen het bedrag eind mei werd afgeschreven. In verband met de overgang naar ons nieuwe ticketingsysteem is het helaas niet langer mogelijk om de incasso eenmalig in mei te laten plaatsvinden.

    Bij uw betaling is het, zowel online als telefonisch en via het bestelboekje, mogelijk om uw eventuele voucher(s) in te zetten. Indien de waarde van uw voucher(s) hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

    Wat zijn de bijkomende kosten bij de serieverkoop?

    Het Concertgebouworkest rekent op de website € 3,50 per transactie. Dit zijn kosten die gepaard gaan met het technisch mogelijk maken van het betalen, opstellen en verzenden van (e-)tickets. Als u kiest voor e-tickets zijn er verder geen bijkomende kosten. Kiest u voor papieren kaarten, dan betaalt u daarnaast nog € 1,50 voor het toesturen van de kaarten. Bestelt u via de klantenservice van het Concertgebouworkest, dan betaalt u € 7,50 per transactie. Als u kiest voor e-tickets zijn er verder geen bijkomende kosten. Kiest u voor papieren kaarten, dan betaalt u daarnaast nog € 1,50 voor het toesturen van de kaarten.

    Verkoopkanaal en leveringsmethode Totaal bijkomende kosten
    Online en e-tickets € 3,50
    Online en papieren kaarten € 5,00
    Telefonisch en e-tickets € 7,50
    Telefonisch en papieren kaarten € 9,00

     

    Ik weet nu al dat ik bij een van de concerten uit mijn serie in seizoen 2022/2023 verhinderd ben. Wat nu?

    Bent u niet in de gelegenheid om een concert uit uw serie in seizoen 2022/2023 te bezoeken? Dan kunt u vanaf 1 september 2022 contact opnemen met onze klantenservice via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09:30 tot 12:30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl om het concert te ruilen tegen een van onze andere concerten. Indien u kiest voor een concert dat duurder is dan het concert dat u niet kunt bezoeken, vragen wij u om het resterende bedrag bij te betalen.

    Wat gebeurt er als er in seizoen 2022/2023 toch coronamaatregelen gelden die van invloed zijn op uw concertbezoek?

    Indien coronamaatregelen toch vragen om aanpassingen in seizoen 2022/2023, zullen wij u tijdig op de hoogte stellen. Het blijft in dat geval mogelijk om uw kaarten om te zetten in een voucher of een restitutie.

    Wat is er gebeurd met mijn kaarten voor geannuleerde concerten?

    Kaartkopers van de geannuleerde concerten tot en met 17 februari zijn per e-mail geïnformeerd over de afwikkeling van hun concertkaarten. Had u kaarten voor een van deze geannuleerde concerten, dan hebben wij u via uw account op onze website per concert de mogelijkheid geboden om uw kaart(en) om te zetten in een voucher met een geldigheid van twee jaar, een restitutie of een donatie. 
     
    Heeft u uw keuze niet doorgegeven voor de in de mail aangekondigde datum, dan hebben wij uw kaart(en) omgezet in een voucher. Het blijft mogelijk om restitutie aan te vragen via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

    Streams en video's

    Hoe kan ik de streams en video's van het Concertgebouworkest bekijken?

    Als het Concertgebouworkest een concertstream uitzendt, is deze op de dag van de stream te vinden op onze homepage. Op het videoplatform op onze website vindt u daarnaast honderden gratis video’s en concertregistraties.

    Waar vind ik de geplande streams van het Concertgebouworkest?

    In de concertagenda op onze website vindt u de streams die op dit moment gepland staan. Op de dag van de concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream.

    Kan ik de concertstreams ook bekijken op mijn digitale tv?

    Ja, het is mogelijk om de livestream door te schakelen naar uw digitale tv door middel van Chromecast of AirPlay. Hieronder vindt u meer uitleg over het casten van streams naar uw digitale tv:

    Casten vanuit het Concertgebouworkest-videoplatform via Chromecast naar uw tv
    • Verbind uw mobiele apparaat, de tablet of de computer die u gebruikt om te casten met hetzelfde wifi-netwerk als uw Chromecast of Chromecast compatible smart-tv.
    • Open in de Chrome-browser (in andere browsers werkt het niet) het videoplatform en kies de video die u wilt bekijken. Op de videopagina die zich dan opent, klikt u op de afspeelknop in het midden van het scherm. De video begint te spelen.
    • Tik op het cast-icoon rechtsonder in de balk van het videoscherm. 
      chromecast icon
    • Tik op het apparaat waarnaar u wilt casten.
    • U kunt nu video's rechtstreeks naar uw tv casten.
    • Als u wilt stoppen met streamen, tikt u op het cast-icoon.
    Streamen vanuit het Concertgebouworkest-videoplatform via AirPlay naar uw tv
    • Verbind uw iPad, iPhone of Mac met hetzelfde wifi-netwerk als uw Apple TV of met uw AirPlay 2 compatibele smart-tv.
    • Open in Safari (in andere browsers werkt het niet) het videoplatform en kies de video die u wilt bekijken. Op de videopagina die zich dan opent, klikt u op de afspeelknop in het midden van het scherm. De video begint te spelen.
    • Tik op het Airplay-icoon rechtsonder in de balk van het videoscherm. 
      Airplay icon
    • Tik op het apparaat waarnaar u wilt casten.
    • U kunt nu video's rechtstreeks naar uw tv casten.
    • Als u wilt stoppen met streamen, tikt u op het Airplay-icoon.

    Daarnaast is het mogelijk om uw computer/laptop met een HDMI-kabel te verbinden met uw tv. 

    De concertstream hapert, wat kan ik hieraan doen?

    Dit kan te maken hebben met uw internetverbinding of met de verbinding tussen de verschillende apparaten die u gebruikt. Het zou kunnen helpen om uw modem en/of router te resetten.

    Als u de stream via Chromecast of AirPlay bekijkt, helpt het mogelijk om uw laptop/computer te gebruiken voor de stream en deze via een HDMI-kabel te verbinden met de tv.

    Voor en tijdens een concert

    Is er een dresscode voor de concerten van het Concertgebouworkest?

    Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen tijdens het Annual Gala, de jaarlijkse gala-avond van het Concertgebouworkest, is de dresscode doorgaans ‘black tie’.

    Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

    Restaurant LIER is geopend op avonden dat er concerten in de Grote Zaal plaatsvinden. Ruim voor aanvang van het concert kunt u ontspannen genieten van een twee- of driegangendiner in LIER. Ook is LIER geopend voorafgaand aan de zondagmatinee voor een uitgebreide lunch.

    Meer informatie over het restaurant, het menu en de mogelijkheden om te reserveren vindt u op de website van Het Concertgebouw.

    Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

    Als u kaarten heeft voor een concert van het Concertgebouworkest, krijgt u gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

    Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

    Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op preludium.nl zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

    Wanneer wordt bij klassieke concerten geapplaudisseerd?

    Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd als het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. In het concertprogramma kunt u vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u aan de dirigent zien wanneer een werk is afgelopen. Aan het einde van een werk laat hij of zij de armen zakken.

    Hoe laat is het concert afgelopen?

    De eindtijd van de concerten verschilt per concert. In het concertprogramma vindt u terug hoelang het concert ongeveer duurt.

    Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

    Veel concertbezoekers willen optimaal genieten van de muziek door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

    Algemene vragen

    Waar speelt het Concertgebouworkest?

    Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. In de concertagenda vindt u onder de datum van het concert of het plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

    Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

    Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

    Behoren Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest tot dezelfde organisatie?

    Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties die elk op een andere locatie gevestigd zijn, maar wel nauw met elkaar samenwerken.

    Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

    Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van de musici van het Concertgebouworkest is hier te vinden.

    Hoe kan ik mijn kinderen kennis laten maken met klassieke muziek?

    Wilt u uw liefde voor klassieke muziek delen met uw kinderen of kleinkinderen? Het Concertgebouworkest organiseert regelmatig kinderconcerten, waarbij kinderen op een speelse manier kennis kunnen maken met symfonische muziek. Hier vindt u de kinderconcerten die dit seizoen gegeven worden. 

    Daarnaast vindt u verderop op deze website de educatieve video's die wij speciaal voor kinderen gemaakt hebben, waaronder de Schooltv-reeks 'Tussen je oren' en de Zwitsal-slaapliedjes, en prachtig vormgegeven apps voor thuis op de bank. 

    Ook is er voor onze jongste bezoekers (0-17 jaar) het lidmaatschap van Entrée Junior. Met het Entrée Junior-lidmaatschap kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Daarnaast ontvang je met een Entrée Junior-lidmaatschap 75 procent korting op meer dan 400 concerten in Het Concertgebouw (12+). Kijk voor meer informatie op jouwentree.nl/junior.

    Informatie voor bezoekers met een beperking

    Mag ik met mijn (elektrische) rolstoel of scootmobiel naar binnen?

    Informatie over de toegankelijkheid van Het Concertgebouw vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Het Concertgebouw via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (regulier tarief).

    Mag mijn hulphond mee naar binnen?

    Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

    Welke voorzieningen zijn er in Het Concertgebouw voor slechthorenden?

    In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. Meer hierover leest u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw.