Mäkelä leidt Mahlers Achtste symfonie

‘Symphonie der Tausend’ door het Concertgebouworkest, koren en solisten

Klaus Mäkela for KCO Photo: Marco Borggreve foto: www.marcoborggreve.com allrights reserved

Klaus Mäkelä smeedt het Concertgebouworkest, acht vocale solisten en vier koren samen in de Achtste symfonie van Gustav Mahler. Een indrukwekkend werk door een reusachtige bezetting. 

‘Er klinken niet langer menselijke stemmen. Het zijn planeten en zonnen, wentelend in hun baan.’

Concertprogramma

  • Gustav Mahler

    Symfonie nr. 8

Uitvoerenden

  • Klaus Mäkelä

    dirigent, artistiek partner

  • Hailey Clark

    sopraan

  • Golda Schulz

    sopraan

  • Miriam Kutrowatz

    sopraan

  • Jennifer Johnston

    alt

  • Okka von der Damerau

    alt

  • Giorgio Berrugi

    bariton

  • Michael Nagy

    bariton

  • Tareq Nazmi

    bas

  • Groot Omroepkoor

    koor

  • Laurens Symfonisch

    koor

  • Choeur de l'Orchestre de Paris

    koor

  • Nationaal Kinderkoor

    koor

Over dit concert

Toen Gustav Mahler in 1903 naar Amsterdam kwam om zijn Eerste symfonie te leiden, kwam een innige samenwerking op gang. Zo begon de veelgeroemde Mahler-traditie van het Concertgebouworkest. Klaus Mäkelä stapt met evenveel respect als zelfvertrouwen in die traditie: eerder gaf hij al verbluffende interpretaties van de Zesde en de Derde. Op het Mahler Festival leidt hij de Eerste en de gigantische Achtste.  

Mahler schreef aan zijn vriend Willem Mengelberg, toenmalig chef-dirigent van het Concertgebouworkest, dat zijn Achtste symfonie zijn grootste werk ooit was. ‘Alle andere liepen hierop vooruit.’ Hij ervoer het alsof het muziekstuk hem in een visioen werd gedicteerd. In twee monumentale delen bezingt Mahler naar eigen zeggen het hele universum. ‘Er klinken niet langer menselijke stemmen. Het zijn planeten en zonnen, wentelend in hun baan.’ Ook praktisch gezien is het een nogal omvangrijk werk. Mahler had wel vaker erg veel uitvoerenden nodig en in deze Mahlers ‘symfonie van duizend’ zijn dat er tegen de vierhonderd. Of meer: in 1912 dirigeerde Mengelberg een versie met tweeduizend musici en zangers.

Data en kaarten

Over dit concert

Toen Gustav Mahler in 1903 naar Amsterdam kwam om zijn Eerste symfonie te leiden, kwam een innige samenwerking op gang. Zo begon de veelgeroemde Mahler-traditie van het Concertgebouworkest. Klaus Mäkelä stapt met evenveel respect als zelfvertrouwen in die traditie: eerder gaf hij al verbluffende interpretaties van de Zesde en de Derde. Op het Mahler Festival leidt hij de Eerste en de gigantische Achtste.  

Mahler schreef aan zijn vriend Willem Mengelberg, toenmalig chef-dirigent van het Concertgebouworkest, dat zijn Achtste symfonie zijn grootste werk ooit was. ‘Alle andere liepen hierop vooruit.’ Hij ervoer het alsof het muziekstuk hem in een visioen werd gedicteerd. In twee monumentale delen bezingt Mahler naar eigen zeggen het hele universum. ‘Er klinken niet langer menselijke stemmen. Het zijn planeten en zonnen, wentelend in hun baan.’ Ook praktisch gezien is het een nogal omvangrijk werk. Mahler had wel vaker erg veel uitvoerenden nodig en in deze Mahlers ‘symfonie van duizend’ zijn dat er tegen de vierhonderd. Of meer: in 1912 dirigeerde Mengelberg een versie met tweeduizend musici en zangers.

Een voorproefje