Barbara Hannigan

Begin december debuteert Barbara Hannigan bij het Concertgebouworkest. Voor deze concerten op 1, 2 en 4 december stelde zij zelf het programma samen. We horen het orkest in verrassende bezettingen, met muziek die draait om liefde en verlies.
Barbara Hannigan (foto: Marco Borggreve)
Barbara Hannigan (foto: Marco Borggreve)

Rode draad

Barbara Hannigan, de sopraan die alles kan zingen, heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een veelgevraagd dirigent. (Lees over haar ontwikkeling meer in muziekmagazine Preludium). Voor haar is het vormgeven van een programma een belangrijk onderdeel van haar rol. Een orkest zal onder Hannigans leiding niet snel een ‘traditioneel’ programma spelen met een ouverture, een soloconcert en na de pauze een symfonie.

‘Als ik een programma samenstel, ligt er een dramaturgisch concept onder', aldus Barbara Hannigan. De concerten op 1, 2 en 4 december hebben eenzelfde rode draad, hoewel de muziek op 1 december, het ‘Late Night’ concert, net iets anders is. 'Het draait vooral om liefde – spiritueel en wereldlijk – en verlies. Het uitgangspunt was de combinatie van Alban Bergs Vioolconcert, met als ondertitel "Aandenken aan een engel" met Claude Viviers Lonely Child. Beide werken beginnen vanuit een zekere puurheid en onschuld en ontwikkelen zich naar een donkere angst, het wordt steeds ingewikkelder.'

Creatief partner van het orkest Pierre Audi en lichtontwerper Jean Kalman zorgen voor een mise-en-espace met een sfeervol lichtplan.

Drie eigenzinnige vrouwen

Barbara Hannigan deelt tijdens het programma het podium met twee andere vrouwen die al jaren hun geheel eigen weg weten te vinden in de muziekwereld. Sopraan Aphrodite Patoulidou soleert tijdens alle drie de concerten. Barbara Hannigan voelt een nauwe artistieke verwantschap met de zangeres en heeft grote bewondering voor haar: ‘Ik weet niet van welke planeet zij komt, zij is een van die oude zielen, een buitengewoon talent. Ze arrangeert, componeert, schrijft gedichten, fotografeert en maakt op een bijzondere manier verbinding met elk genre muziek.’

Aphrodite Patoulidou (foto: Daniel Nartschick)

Aphrodite Patoulidou (foto: Daniel Nartschick)

Op 2 en 4 december soleert Vilde Frang in het Vioolconcert van Alban Berg. De eigenzinnige Noorse violiste maakte in 2018 grote indruk tijdens haar debuut bij het Concertgebouworkest. De unieke toon die ze uit haar viool weet te ontlokken lijkt gemaakt voor Bergs extreem persoonlijke en kwetsbare Vioolconcert ‘ter herinnering aan een engel’.

Vilde Frang (foto: Marco Borggreve)

2 en 4 december

Samuel Barber - Mutations from Bach, voor koperblazers
Alban Berg - Vioolconcert ‘Dem Andenken eines Engels’, met als soliste Vilde Frang
Richard Strauss - Metamorphosen, voor 23 solostrijkers
Claude Vivier - Lonely Child, met als soliste sopraan Aphrodite Patoulidou.

1 december - 'Late Night'

Anoniem – Grieks wiegenlied
Richard Strauss - Metamorphosen, voor 23 solostrijkers
Claude Vivier - Lonely Child, met als soliste sopraan Aphrodite Patoulidou.

Dit concert is onderdeel van een reeks 'unieke luisterervaringen' van dit seizoen. Speciaal voor deze avond wordt een groot deel van de stoelen uit de Grote Zaal verwijderd. Vanaf tapijten op de vloer van Het Concertgebouw kan de luisteraar ontspannen de muziek over zich heen laten komen.

Een uitgebreid interview met Barbara Hannigan verschijnt rond 26 november in Preludium

Violiste Jae-Won Lee over de concerten met Barbara Hannigan