Artist in residence: Martin Fröst

Het Zweedse klarinetfenomeen Martin Fröst zoekt graag manieren om de wereld van de klassieke muziek uit te dagen. Als onze artist in residence soleert hij op 5, 6 en 8 januari in de wereldpremière van het klarinetconcert Weathered van Anne Clyne, onder leiding van Jaap van Zweden.
Artist in Residence klarinettist Martin Fröst loopt tussen het publiek tijdens het openluchtconcert foto: Nathan Reinds
Artist in Residence klarinettist Martin Fröst loopt tussen het publiek tijdens het openluchtconcert foto: Nathan Reinds

Martin Fröst maakte in 2014 zijn debuut bij het Concertgebouworkest. De Opening Night in het Westerpark op 9 september 2022 was het eerste concert waarin de klarinettist als artist in residence samenwerkte met het orkest. Met spetterende virtuositeit en schijnbaar het grootste gemak speelde hij een uitbundig Dansmozaïek voor klarinet en orkest.

In een interview met muziektijdschrift Preludium vertelt Martin Fröst dat het niet altijd zo comfortabel voélt als het eruitziet. Toch is dat geen belemmering om buiten de gebaande paden te treden. ‘Ik probeer veel nieuwe dingen uit die buiten mijn comfortzone liggen, zoals dansen of zingen tijdens het klarinetspelen. Juist omdat ik me sowieso niet snel comfortabel voel, ervaar ik dat experimenteren niet als éxtra spannend.’

Weathered, klarinetconcert van Anna Clyne

Martin Fröst werkte nauw samen met componiste Anna Clyne, die voor hem het nieuwe klarinetconcert Weathered schreef. ‘We hebben deze zomer veel contact gehad. Ik heb over mezelf verteld en ik heb verschillende speeltechnieken laten horen en daarmee is Clyne aan de slag gegaan.

Ze heeft een fantastisch stuk geschreven. We hebben ons samen afgevraagd: wat is er allemaal mogelijk op een klarinet? In één deel moet ik zingen tijdens het spelen. Die techniek had ik zelf aan haar laten zien, maar zij heeft me echt een beetje gepusht om me verder te ontwikkelen.' 

Anna Clyne
Fragment uit de partituur van 'Beweathered' met aanwijzingen voor de solist.

Voor Anna Clyne was de samenwerking met Martin Fröst een grote bron van inspiratie. ‘Ik heb zijn openheid daarin erg gewaardeerd. Het begon met een online ontmoeting, waarbij hij mij allerlei bijzondere technieken liet zien en horen, zoals zingen en spelen tegelijk, flatterzunge [blaastechniek waarbij de musicus de letter r op het puntje van zijn tong laat rollen, red.] en andere interessante speciale effecten.

Met die informatie maakte ik vijf schetsen met verschillende karakters en die stuurde ik naar Martin. Online bespraken we de schetsen en met zijn feedback heb ik mijn ideeën opnieuw verklankt voor klarinet en orkest. Elk deel dat af was stuurde ik naar Martin en dan speelde hij me online stukjes voor. Hij is van begin tot eind echt een partner geweest in het proces, dat was heel inspirerend (Preludium, december 2022).’

De interviews met Martin Fröst en Anna Clyne verschijnen rond de kerstdagen in Preludium

Klarinettist Martin Fröst tijdens de repetitie van 'Peacock Tales' van Anders Hillberg met dirigente Xian Zhang. (foto: Renske Vrolijk)
2014 - Klarinettist Martin Fröst tijdens de repetitie van 'Peacock Tales' van Anders Hillberg met dirigente Xian Zhang. (foto: Renske Vrolijk)

Dubbelconcert met Janine Jansen

In het voorjaar van 2021 zou Martin Fröst met het orkest en toenmalig artist in residence, Janine Jansen, de wereldpremière verzorgen van het dubbelconcert Distans dat Sally Beamish speciaal voor hen componeerde. Corona stak daar een stokje voor, maar in april 2023 klinkt het werk alsnog onder leiding van Klaus Mäkelä. Lees het interview met Sally Beamish over Distans in Preludium.

Kamermuziek

Samen met orkestmusici speelt Martin Fröst hij ook kamermuziek in een programma in de serie Close­-up en de cross-overserie Bijlmer Klassiek in het Bijlmer Parktheater.

Concerten met Martin Fröst